tirsdag 4. mars 2014

Endelig i gang igjen! Sportrening!

Selv om jeg ikke har blogget, har vi ikke ligget på latsiden, men om det en annen gang.

I dag gikk jeg årets første to spor med Diva!

Jeg har i vinter jobbet mye med at hun skal plukke ulike gjenstander, pinner osv frivillig ute i hagen. Har laget små felt til henne og lagt ut 2-5 gjenstander (på ulike avstander) og bedt henne hente.
Dette har fungert utmerket - selv om hun fortsatt har en liiiiiten tendens til å synes det er "ekkelt" (eller noe) å ta nye ting i munnen, men med litt ekstra oppbakking og ros når hun først finner gjenstanden, tar hun den med seg inn (ikke hver gang den kommer helt inn, men hun plukker nå, og det er et LANGT steg frem fra der vi var i høst!).

Så i dag var dagen for å prøve om alt arbeidet med plukking har lønt seg.
Nervepirrende. Hva om hun var på samme sted i sporet?

Vel vel.
Nå er jo jordene bare, og i stubb, så jeg utnytter de mens jeg kan. Tok med meg et par gjerdestolper for å markere sporstart, og valgte å stole på hunden min uti sporet. (hun KAN spore - det er jo ikke akkurat det som er utfordringen her!)

Det første sporet ble omtrent 30m med 5 gjenstander - en sokk, en "gris" (liten bamse) - og 3 pinner.
I tillegg la jeg litt ymse med pølse - da jeg vil ha inn nøyaktigheten i sporet nå når vi starter opp igjen.
I fjor når vi gikk vårt første spor, så var pølsene av NULL interesse (og hun er matgal!!) Det sier kanskje litt om hvor sterkt spor er for henne.

Jeg henter Diva (som har sittet bundet å sett på at jeg har lagt sporet - legger det opp enkelt her), og ber henne "finne spor" på sporstarten (som om ikke hun har min lukt i nesa fra der jeg gikk fra henne for å legge sporet liksom??)
Hun går på, med nesen tett i bakken, noe forsiktig. Vi har medvind med et lite drag fra venstre i dette sporet - så resultatet er at hun begynner en halvmeter til høyre for sporkjernen).
Finner første pølsebiten (og har tid å spise den!) og går på videre, nå med fornyet iver.
Kommer til første pinne - stopper opp og dytter nesa på den - JIPPI!!!!!!
Full belønning før jeg ber henne vise meg hva hun fant - da får jeg den i hånda! Jippi atter en gang!
Ber henne "finne spor" og Diva jobber videre - plutselig er det veldig viktig å få med seg alle pølsebitene her.
Neste er en sokk - der må jeg motivere henne masse - men hun markerer OG plukker! :D
Neste pinne går hun rett over - jeg holder litt igjen i lina og går et par steg tilbake og ber henne på nytt om søk - DA finner ho den OG plukker den til meg! :D :D
Neste er igjen en pinne - plukker den sporenstreks! JESS!!!!
Siste gjenstand går hun rett over - gjør det samme igjen - stopper og går et par steg tilbake. Hun går over igjen - jeg stopper henne igjen.
På tredje forsøk markerer hun grisen og får mega belønning! Etterpå plukket hun den til meg helt frivillig - MEGA belønning! :D

Så spor to.
(jeg la begge sporene samtidig).
I dette sporet er det motvind med høyredrag.
Kun en pinne i dette sporet - og den la jeg på slutten.
Flere gjenstander her; en barnehanske, en ullsokk, en ulltøffel, en gymsokk, en liten bamse og en arbeidshanske.

Tenker at her er sporet så enkelt at jeg lar henne finne sporet selv.
Går med henne på oppsiden av sporet (der har ikke jeg gått før), og ber henne finne spor.
En meget ivrig hund går på, og den finnes ikke en tvil om at hun har funnet både sporet og retningen! :D
Første gjenstand går hun rett over - her er det pølsebiter som gjelder!
Jeg holder igjen - hun plukker!
Det samme skjedde i grunn på alle de neste gjenstandene. Sporet er så altfor sterkt for henne - MEN NÅR JEG STOPPER HENNE OPP SÅ PLUKKER HUN FAKTISK!!! :D :D :D I høst hadde hun bare stått og sett dumt på meg og lurt på hvilken IDIOT jeg var som avbrøt henne i arbeidet! :P
En gjenstand vil hun virkelig ikke plukke - her går jeg inn med en del påvirkning og hun plukker. :D
Så var vi ferdig med siste gjenstand, og jeg kan bare ikke huske hvor langt det var til den pinnen! Ikke ser jeg den heller uti stubbåkeren.
Vel vel - Diva henger fremover i sporselen og sporer og plukker pølsebiter, jeg holder igjen for å holde farten nede, slik at jeg kanskje rekker å se den pinnen.
Men plutselig så snur Diva seg og kommer mot meg MED PINNEN I MUNNEN!
JIPPIIIIIIEE!!! :D :D :D
Da ble godbit lomma tømt utpå jordet der, og det var virkelig full jubel!

Så dette var en STOR motivasjon til å fortsette arbeidet! :D :D

IM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar