tirsdag 18. mars 2014

Utfordrende sportrening i dag

Det blir for det første veldig dårlig med bilder når jeg går spor alene. Ja ja.. Neste gang kanskje...

Jeg bør egentlig ha litt fremmede sporleggere slik at jeg får utfordret meg selv litt også.


I dag hadde jeg bestemt meg for å utfordre hunden min litt (sæææærlig...), så jeg tenkte legge opp mot 1km spor, overganger på ulike underlag og spise vinkler.

Sporet begynte hjemme, på jordet. Rett linje over jorde - gjenstand ved en rundball - og vinklet rett inn i skogen ved en strømmast.
Måtte over en skogsvei. Inn i tett kratt (ikke beregnet å komme inn akkurat der gitt) så jeg vinklet ut igjen, over veien og ut på jordet igjen.
Ble en spissere vinkel inni skogen enn planlagt, og sporet gikk ganske nærme hverandre. Etterpå tenkte jeg som så at Diva helt sikkert kom til å ha sporet i nesa, og bare fyke rett forbi vinkler osv....
Ut på jordet ja, ca 50 m ned til et gjerde, spiss vinkel opp langs gjerdet og inn i skogen igjen.
Her fulgte jeg kanten på en sliten skogsvei. La ned en gjenstand ca 15m fra jordekanten.
Vinklet 90 grader inn i løvskog, med MYE kvist.
Ny gjenstand her.
Ned og over en bekk og opp en bratt skråning - ny gjenstand i skråningen.
vinklet over en liten kolle - pinne på toppen.
Nedover støtte jeg på en skogsvei igjen, og terreng jeg la spor i forrige uke - med maaaaaaaaange vindfall. Så jeg la sporslutt her.

Sporet ble liggende lenger enn planlagt. Ble liggende i omtrent 5,5timer.

Gikk en - antagelig litt for - lang tur med Diva og de andre hundene før sporstart.
Hun sporer bedre når hun har fått ut litt løp i bena - men ikke for mye da....

Satte henne på sporstart og Diva er så tydelig der hun legger seg i linen. :)
Plutselig markerer hun gjenstand - huh! jeg har mistet en gjenstand i sporet! Hurra - hun markerte. Plukket den opp til meg når jeg ba om det etterpå.
Jeg tenkte som så at ok - neste gang skal jeg ikke belønne kun markering, men vente på at hun plukker (og håpe hun plukker).
Planen er å holde henne igjen på sporet om hun ikke plukker.

Gjenstand ved rundball - markering, kikker på meg, plukker og kommer. JIPPI!! :D :D :D
Roter seg litt bort i første vinkelen ved strømmasta, men jobber seg fint inn på sporet igjen.
Og det er her det kommer inn at jeg trenger fremmede spor - for JEG har så lett for å veilede hennne!!

Opp og over veien. Går rett frem i den spisse vinkelen, men mens jeg kaver for å holde følge mellom kvistene, jobber hun seg tilbake på rett spor.
Plutselig kommer hun med en liten gjenstand i munnen - huh - jeg kjenner den igjen - enda en ting jeg har mistet. HURRA, flink hund! :D :D
Sporer videre - null problem over veien og ut på jordet. Spiss vinkel ved gjerdet - null stress.

Fra jordet og opp langsmed veien sporer hun flott - markerer gjenstand igjen, men velger å gå over. Jeg holder igjen, og hun plukker. :) Flink hund! :D
Sporer videre, men plutselig går hun av sporet mitt.... huh... følger henne litt, stopper - lar henne jobbe.
Hun ser ikke ut til å ville noen annen vei enn feil vei.
Jeg ser at det er hestespor på bakken, og er usikker på om de var der når jeg la sporet.
Jeg velger å avbryte og tar med meg Diva tilbake til sporet. Setter henne på igjen, og hun tar sporet med en gang - igjen; jeg har lett for å hjelpe!

Helt ut i neste 90 grader vinkel (ingen juks her i gården). Plukker gjenstand - HURRA!

Ned og over bekken null problem - finner gjenstand men jeg er på gal side av bekken for hun har ikke tenkt å hoppe tilbake av seg selv nei. Gjør det når jeg spør henne om å vise meg. Tydelig markering i hvert fall!! :D :D

Sporer videre og opp på kollen, fint i vinkelen - pinnen ser vi ikke noe mer til... hahaha (hun var MYE raskere over kollen enn meg, og jeg kunne ikke hente henne inn 10 meter til der jeg trodde pinnen kanskje lå......)

Diva  går rett forbi enden - 2 m til siden for sporkjernen, men kjenner at det er noe der og henter seg fint inn igjen. Jippija! :D :D

Neste gang øsnker jeg meg fremmed sporlegger, som går sporet med meg etterpå og har med kamera! ;) :)


IM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar