onsdag 9. januar 2013

Hverdagslydighet

Absolutt morsomste er jo å trene triks.
Spesielt nye.
Finpussing og pirking på allerede innlærte triks er ikke fullt så gøy - helt til det er ferdig trent da, hvor gøy er det ikke å ha en øvelse som er finpusset til fingerspissene og funker HVER gang!? Det er belønning for strevet det!
Enda lenger ned på gøy-listen kommer hverdagslydigheten....
bah...
Blandt dette finner man
* gå rolig ut/inn dører
* vente på værsågod før man forsyner seg av mat, går ut av bur, døra etc
* gå pent i bånd
* forholde seg ROLIG på alle 4 når det kommer gjester (og når man selv kommer hjem..)

I listen her ligger og burtrening.
Ligge ROLIG og STILLE i buret, tross annet gøy som skjer på utsiden.
Det aller værste synes mine hunder, er når de må vente på tur.
Holly har en lav, fryktelig irriterende sutring - men den er mulig å overse.
Diva har heldigvis sluttet å bjeffe, men har en piping/sutring som går inn til ryggmargen. Og får hun ikke respons, blir den ikke lavere eller mindre intens! Nehei, den jenta der gir seg ikke så lett nei!


Så nå må vi begynne å trene på å være i bur.
Det er flere grunner til at jeg vektlegger det, men hovedgrunnene er;
1. jeg vil ha mulighet til å legge en hund vekk mens jeg trener den andre - GJERNE med åpen dør som på bildet over (av en sliten Holly vel og merke).
2. jeg vil vite at jeg trygt kan gå fra hundene i tøybur på konkurranser. (Holly elsker "hula" si - det er Diva jeg ikke er sikker på her.)

Videoer til inspirasjon:






Eneste jeg angrer bittert på, er at jeg ikke begynte med dette tidligere. Men det er aldri for sent, er det vel? :)

Så hvordan skal jeg trene på dette?
Steg 1 blir å la hunden gå inn i buret frivillig - ser ikke på dette som noe problem.
Så skal den selvsagt få belønning når den kommer inn der.
Steg 2 omvendt lokking inni buret - viktig her med stålbur, slik at jeg raskt kan stenge døren om hunden vil spurte ut.

Videre steg har jeg ikke helt funnet enda. Vil at buret i seg selv skal være en belønning, så det må fremstå som dritkult å være der for hunden. ;)



IM


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar