lørdag 9. februar 2013

Omvendt lokking.



En av Diva sin aller første økter med omvendt lokking - jeg filmer selv, så fikk litt manko på hender.
Det opptimale er å ta opp/gi godbit med den andre hånden.


Prinsippet er at hunden ikke får godbit så lenge den maser etter det. I starten er det uviktig hva den gjør, den skal lære seg å vente på godbiten.
Jeg begynner med godbit i lukket hånd - hunden vil slikke, kanskje klype litt, noen vil grafse med potene (Diva - takk og pris for korte klør!)
Med en gang den trekker seg unna, åpnes hånden (men vær klar, hunden vil med stor sannsynlighet prøve å kaste godbitene i seg), med en gang hunden går mot hånden lukkes den.
Eneste måten å få godbit på er å vente.
Hunden skal aller aller helst vente rolig til du stapper godbiten inn i munnen på den. Prøver den å ta godbiten "på veien" trekker du hånda tilbake.
De første øktene er det ikke sikkert hunden får en eneste godbit.

Jeg skal prøve å være flink å filme fremgangen til Diva her, slik at alle trinnene blir beskrevet. :)





Her er Holly litt lengre kommet i treningen på omvendt lokking, og dere ser her hvorfor jeg trener på dette.
Nemlig for å lære hunden å bli.
Her trener jeg Rally kl1 øvelsen; sitt - bli mens jeg går rundt.

(Dagen før fulgte hun meg med frembena, så vil påstå hun er blitt flink - Kjetil kommenterer det til og med. :P )


IM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar