søndag 8. juli 2012

Blodspor / Viltspor

I kveld har jeg vært i skauen med Anja og Tatjana  og selvfølgelig en gjeng med hunder.
(kommentaren fra mannen når jeg kom hjem var flg; det var litt hundebråk oppi skauen i dag gitt. Dere eller?? - kremt ja... :P har x antall ivrige hunder som synes det er FÆLT når matmor går unna... må jobbes med....)

Begynte med å legge et vanskeligere spor til Holly enn hun tidligere har gått. Det har jo vist seg at hun har skjønt dette med spor, så da må jeg jo øke vanskegraden! ;)
Mens jeg la til Holly, la de to andre startspor til sine.
Sporet til Holly ble nok omtrent 150m, 5 vinkler, to avhopp - hvorav et i vinkel, to sårleier. Sporet begynte over tørr granskogbunn, over 2 bekker, gjennom et gjengrodd grankratt, langs en vei, under et (kjempeekkelt) grantre som lå over veien, over et våtområde, ned en steinrøys og avslutning i tørr granskog igjen.
Hun sporet KNALLBRA! Mistet sporet ved avhopp i vinkel, men ringet seg inn igjen. Hun markerte kun det ene sårleiet, og var meget overbevist om at sporet var slutt når vi var ved enden.
Flinke Holly det! :))

Tatjana la etterpå et spor til til oss - jeg må trene meg på å lese hund, og Holly må lære å gå for fremmed sporlegger. (Nå er jo ikke Tatjana akkurat veldig fremmed, men men...)
I tillegg ville jeg ikke vite hvor vinkler gikk, slik at jeg MÅTTE stole på Holly.
Tatjana hadde ikke gjort det enkelt akkurat (god læring). Gjennom kratt og ryddet plantefelt, over busk og kratt.
Holly fant 2 sårleier (ukjent hvor mange vinkler og avhopp hun fikk med seg) og hun FANT enden! :) Kan ikke være mer enn fornøyd. Hun ringet masse på dette sporet, slik at lina ble sittende fast flere ganger.

Jeg er alt i alt kjempefornøyd med henne! :)
Nå er jobben å legge lenger spor, og gradvis øke avstand på avhopp.

Inger Marie

Ps. Lagt til to bilder av gjengen - fra mobilen ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar