søndag 8. juli 2012

Rolig hund når man skal ut...??

Før valpen flytter inn skal det terpes på en del hverdagslydighet med Holly. Dette har sklidd ALTFOR mye ut.
De tre første prioriteringene er flg:

I. Vente med å gå ut døra til vær så god beskjed
II. La være å stjele mat fra benk/bord
III. Ligge på plassen når det kommer gjester/vi kommer inn døra.

Dette er vanskelige ting for en hund. Spesielt en happy-hund som vil være med på det vi skal, som vil hilse på gjester først og som er veeeeeeeldig sulten


Nr I har jeg tenkt å trene følgende:
* trene på sitt
* sitt med omvendt lokking
* sitt med omvendt lokking på matte i gangen
* gradvis vanskeligere omvendt lokking
* jeg bevege meg mer og mer (omvendt lokking)
* annen person gå forbi
* annen person går forbi med noe intr i hendene (brødskalk?)
* jeg åpne døra
* jeg gå ut døra
* jeg gå inn igjen
* jeg ta på sko/jakke
* jeg ta på sko/jakke og gå ut
* mannen og jeg ta på sko/jakke
* mannen og jeg ta på sko/jakke og gå ut
* mannen, jeg og unger ta på sko/jakke
* mannen, jeg og unger ta på sko/jakke og gå ut
* ta på bånd
* jeg gå ut - værsågod til Holly - belønne sitt på trappa
* sitt omvendt lokking på trappa
* gradvis vanskeligere omvendt lokking på trappa


Som dere ser er dette en detaljert beskrivelse av hvordan jeg tenker jeg skal gå frem. Kanskje må jeg dele det opp enda mer, kanskje kan jeg gå raskere frem.
Jeg kommer til å kreve sitt av Holly hele tiden, at hun skal forholde seg rolig.
Målet er at hun skal sette seg og vente rolig på oss - sitte rolig mens jeg tar på båndet (det kan bli utfordrende, i og med hun blir yr av glede bare jeg tar i båndet) - og gå rolig ut og forholde seg til meg når vi går ut. Med andre ord ikke bare spurte ut.

Jeg er spent på hvordan det går!

De to andre målene skal jeg beskrive mer detaljert siden.

Inger Marie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar